Skip to main content
Blog

Priča ženskog preduzetništva: Mia Popić, direktorka Sinergija centra

“Iako često čujemo formulu za uspeh “veruj u sebe”, meni se čini da se stvari odvijaju obrnuto. Prvo probaj, čak i ako ne veruješ u sebe, korak po korak, iz pokušaja u pokušaj razvićeš veru u svoje sposobnosti koja će ti biti vetar u leđa za sledeće preduzetničke korake”.

Mia Popić je direktorka Sinergija centra, psihoterapeutkinja i biznis psihološkinja. Pri kraju je doktorskih studija koje je dodatno specijalizuju za primenu Kognitivno bihejvioralnog koučinga. U svemu što radi koristi sinergiju znanja iz koučing psihologije, psihoterapije i agilnog učenja i zato se njen centar zove upravo tako – Sinergija.

ohrabre i upuste u naredno poglavlje svog života i karijere. Kompanijama su njena znanja bila korisna za razvoj biznisa, a top menadžerima, preduzetnicima, tim liderima i Scrum masterima da razviju koučing stil u vođenju ljudi. Vodi međunarodno priznate edukacije iz koučinga, na kojima mnogi pojedinci uče više o koučing psihologiji i primenjuju je u svojoj praksi. Pripremala je ljude na vodećim funkcijama pojedinih kompanija, kao i političare, za javne govore. U toj oblasti se specijalizovala za psihologiju javnog nastupa i uživa u širenju tih znanja.

Članica je Društva psihologa, Udruženja društava psihoterapeuta Srbije i Internacionalnog udruženja za koučing psihologiju u Londonu. Obožava da čita, piše i gleda Netflix. Posebno voli serije koje istražuju psihološku pozadinu ljudskih odnosa kao što su Six Feet Under, Breaking Bad, Sopranos, Afera, Succession… kao i one koje se bave uticajem novih tehnologija na psihu, kao što je Black Mirror. Od svega, najviše voli da provodi vreme u prirodi, sa svojom šestogodišnjom ćerkom.

1. Šta vas je privuklo da uđete u preduzetništvo i šta vas najviše intrigira u tom svetu?

Rano sam prepoznala da su mi u životu i poslu važni nezavisnost i mogućnost da utičem na ishode aktivnosti u koje se upustim. Neke od ključnih vrednosti koje su me navele da se upustim u preduzetništvo su orijentisanost ka postignuću i želja da pomognem. Ove dve vrednosti su ujedno i ključni principi na kojima je danas baziran rad Sinergija centra koji vodim već sedam godina.

Ono što me najviše intrigira u preduzetničkom životu su žene preduzetnice koje upoznajem kroz psihoterapijsku i koučing praksu. Uvek me fascinira njihova spremnost da se hrabro nose sa stereotipima vezanim za žensku rodnu ulogu. Mnogo sam učila od svojih klijentkinja, a ono što me svakim danom iznova zaintrigira jeste umetnost balansiranja između rodne i poslovne uloge u kojoj se nalaze.

2. Koji su to izazovi sa kojima se svakodnevno suočavate u svetu preduzetništva i kako mislite da je iste moguće prevazići?

Iako su se stvari dosta promenile na bolje i dalje primećujem stereotipe koji se odnose na žene i njihovu spretnost da se snađu u liderskoj ulozi. Ova tema me je do te mere okupirala da sam se odlučila da tema doktorata na kom trenutno radim upravo bude žensko liderstvo i faktori koji ženama mogu pomoći da prevaziđu rodne stereotipe vezane za liderstvo.

Ono što sam naučila prvo akademski, a potom uvidela i u praksi je da ključni razlog ovog stereotipa leži u tome što od lidera očekujemo “muške” osobine kao što su agilnost, preduzimljivost, asertivnost i direktnost dok se od ženske uloge tipično očekuju osobine kao što su ljubaznost, toplina, briga za druge i emotivnost. Drugim rečima uloge lidera i tipičnog muškarca su usklađene, dok se od tipične žene očekuju osobine koje se ne očekuju od uspešnog lidera.

Uvidela sam da je ključni izlaz iz ovog problema uvid da liderstvo koje nam je potrebno u budućnosti je takozvano androgeno liderstvo koje u svojoj biti sadrži “ženske” i “muške” karakteristike.

Potrebno je da revidiramo pojam liderstva da bi se žene smatrale kvalifikovanim za liderske uloge. A to možemo postići samo otvorenim dijalogom i dokazima koji leže u naučnim studijama, koje tvrde da su među najboljim liderima upravo oni koji na vešt način kombinuju “ženske” i “muške” osobine, koji su direktni i odlučni, ali i brižni i negujući.

3. Koji biste savet uputili budućim i potencijalnim preduzetnicama, koja je vaša formula za uspeh?

Moja formula uspeha se u neku ruku kosi sa tipičnim savetom koji danas dobijemo, a koji glasi “veruj u sebe”. Umesto vere u sebe ja se trudim da svojim klijentkinjama ponudim veru u sopstvene sposobnosti. Ovaj pojam poznat kao samoefikanost zastupljen je socijalnoj psihologiji kroz višedecencijska istraživanja.

Samoefikasnost za razliku od opšte vere u sebe podrazumeva veru u sopstvene sposobnosti koja se postepeno brusi upuštanjem u nova iskustva, učenjem po modelu od uzora koji su nam inspirativni, traganjem za feedbackom i usmeravanjem i brigom o sebi.

Ova četiri faktora mogu nam pomoći da malo po malo razvijamo veru u to da smo vešti u određenim aktivnostima. Potrebno je da se upustimo u novu aktivnost, pronađemo osobu koja nas inspiriše i od koje možemo da učimo, tražimo od nje usmeravanje i ne zaboravimo da brinemo o sebi.

Dakle, ne morate verovati u sebe da biste počeli, ali morate početi da biste postepeno poverovali u to da vam stvari idu od ruke.

4. Kada biste imali čarobni štapić, šta biste na prvom mestu promenili, a što bi dovelo do boljitka za vas kao preduzetnicu?

Uklonila bih svaku ideju da žena zato što je žena nešto ne može. Kada bismo na osnovu dokaza i činjenica, a ne na osnovu rodne uloge, donosili zaključak o tome ko je za šta sposoban svima bi nam bilo lakše. Pre svega bi muškarcima bilo lakše jer ne bi na svojim leđima morali da nose breme “zbrinjavanja” svojih partnerki jer bi uvideli da one to mogu sasvim lepo i same da obave.